Spricka i ryggplatta på sele

Kom ihåg att kontrollera utrustningen

Spricka i selens ryggplatta. Foto: Dennis Johansson.

Ett meddelande från säkerhetsansvarige:

Under 2020 har vi haft incidenter som orsakats av selen.
Därför vill jag påminna alla piloter om:

– Gör en noggrann kontroll av all utrustning inför säsongen. Gå igenom vinge, sele och nödskärm och försäkra dig om att det inte uppstått någon slitage eller ändring av form som kan orsaka att rörliga delar kläms

– Kontrollen ska även genomföras efter en hård landning, eller andra situationer när utrustningen kan ha utsatts för onormala mekanisk påverkan.

– Kontrollera att alla rörliga delar fungerar normalt och inte riskerar att fastna pga friktion eller veck.
De vanligast förekommande delarna är dragkedjan i selen och tillhörande snören samt VB-snöret i vingen. En del utrustning har andra detaljer, t.,ex. snören för kick-ass och glidskenor i ryggplattan på selar. Det har förekommit att glidskenan böjts vilket gjort det mycket svårt att ställa sig upp vid landning.

– Prioritera alltid på att flyga vingen framför att fixa strulande utrustning. En landning med stängd sele eller full VB är bättre än att tappa kontrollen på vingen och tvingas göra en medvindslandning.

Per Andersson
Säkerhetsansvarig SHF

Kom ihåg att läsa igenom SHF’s ”Lathund för en lyckad säsongsstart” – det är en bra checklista att gå igenom innan varje säsongsstart!

About the author