Använd Bluetooth headset!

Det är länge sedan vi började använda små PMR-radioapparater* och de har fungerat bra. Dels när jag har hållit på med elever, men kanske mest i samband med klubbens markbogsering. Visserligen fungerar det på hang också, men ökar avstånden, så är räckvidden för dålig. Därtill kan man råka ut för störningar på frekvensen eftersom den är öppen för alla.

Vi såg ett behov av att få en hand fri istället för att trycka på sändarknappen. Alternativ med VOX-styrning* har aldrig fungerat bra och en del sänder ut både stön och svordomar. Vi har använt Peltor-kåpor på snöskotern för att få bort buller, fast med en sladd till radion och frånsett några som har glömt bort det när de ska koppla linan och slitit i sladdarna, så har det fungerat bra. Eftersom några använde Peltors kåpor med blåtand på jobbet, så började vi fundera om inte det skulle gå att ha på skotern också? Vi funderade på olika lösningar.

Men hur skulle det fungera från vingen? Några försök med vanliga headset gjordes, men de övergavs snart. För mycket brus och svårt att höra. Det avråder jag ifrån. Man uppnår ingen trygg kommunikation. Vi beställde några billiga headset med blåtand för montage i hjälmen för att prova. De är avsedda för motorcykel och har även en inbyggd radio som är avsedd som intercom mellan förare och passagerare. Intercomen funkar dåligt och har klen räckvidd, däremot är det klockrent och brusfritt via telefonen. Idag har ju alla med sig mobilen och att inhandla ett motorcykel-headset är billigt och enkelt att sätta in i flyghjälmen. Den har en mikrofonbygel med puff på och högtalarna fäster med kardborre i hjälmen. Enheten laddas upp hemma och paras med telefonen.

T-COM Bluetooth headset avsett för hjälm.

Vad har vi lärt oss då och vilka är fördelarna och finns det någon nackdel?

Då det är mest fördelar, så börjar jag med nackdelarna.

Jag använder en ”elevtelefon” med kontantkort för att ha en ostörd kontakt, men en elev ville använda sin egen telefon och det resulterade i störningar av inkommande samtal eftersom det var en jobbmobil. Lätt att undvika, men det var en viktig lärdom. Att få en egen ostörd tvåvägskommunikation görs genom att inte använda olämpliga telefoner. Kanske är jourtelefonen på jobbet ett talande exempel på det. Man har inte tid att texta att man ringer tillbaka heller.

Dålig täckning är också ett problem ibland. Då får man backa bandet och nyttja tekniken från förr, radio. Är den helt störningsfri då? Nej. Alltså är det inte ett argument mot telefonen. Förmodligen har man täckning där man brukar vistas, men åker man upp till Norrland, så kan vissa operatörer ha många hål i täckningsnätet. Norrlänningar har Telia oftast.

Kritiker har sagt att om man blir stressad kan man få tunghäfta om man använder systemet i bogsering och sköter signalgivningen själv för start. Det är precis det motsatta som vi har upplevt. Du kan ju kommunicera fram allt. Jag hör som instruktör vilken stressnivå eleven har. Vi kan prata båda vägar utan att behöva använda vare sig kommandon eller PTT-knapp*. En möjlighet som jag aldrig har haft förut och dessutom har man som pilot möjlighet att anpassa eller avbryta draget genom att prata med bogserföraren och han hör variometern via samtalet och det blir enklare att bogsera. Startmannen hjälper ju till med säkerhetskontrollen fortfarande och vill man bli startad av honom istället, så får han ringa bogserföraren. Sen blir draget lika illa som med en radio på starten, dvs utan anpassning från piloten under draget.

Stress kan uppstå i flera situationer och jag har pratat ned en stressad elev på en topplandning när han skulle skola in sig på hang. Jag har gjort det med radio också, men då fick jag ingen feedback från eleven eftersom denne inte klarade av att trycka in PTT-knappen också. Han hade ju nog att fokusera på redan.

Jag hade en incident när jag bogserade tandem. Det blev lockout en bit upp och ena bogserlinan låg runt skidan. En omöjlig sak för en startman på marken att uppfatta. Jag skrek till bogserföraren att avbryta och han releasade linan. Därför kunde jag landa säkert i medvind på magen.

Vi har även använt samtalen genom att ringa upp piloter som flyger sträcka och få position och höjd. Vill piloten inte svara, så låter han bli, medan en radio surrar och stör alla på frekvensen som det inte angår.

Kan jag ringa medan jag flyger då? Javisst, om det känns angeläget. Antingen har man telefonen på en hållare eller så använder man assistenten. Kanske flyger man redan med telefonen som instrument? Det finns ju fina appar för luftrum och annat. Tekniken finns och är tillgänglig. Använd den.

Vi har använt ett intercom-set som heter T-com, men det finns säkert flera som fungerar. De kostar några hundralappar, så det är inte mycket att fundera på. Det kan behövas lite träning för att vänja sig också, men nya möjligheter öppnar upp.

Får man hålla på med det här vid bogsering? En ändring är skriven för verksamhetshandboken och bör komma ut 2022.

T-COM Bluetooth headset installerat i hjälm.

* PMR = Private Mobile Radio, 446,0 – 446,2 MHz, är ett licensfritt frekvensband som är harmoniserat inom Europeiska unionen. Det är endast avsett för handhållna radioapparater med fast monterade eller inbyggda antenner. Reds anm.

* VOX = Voice Operated Switch or Voice Operated Exchange, dvs röststyrning. Reds anm.

* PTT = Push To Talk. Reds anm.

About the author