Vikten av pre-flight check

När jag som bogserförare räcker över bogserlinan till piloten som ska bogseras upp brukar jag kasta en blick på vingen. Jag kollar så piloten är ordentligt ikrokad, att alla dragkedjor på vingen är stängda och att lattorna sitter fast korrekt i bakändan av seglet, samt att inget ser konstigt ut. Observera att detta gör jag inte om det är flera piloter som ska bogseras upp, för då lämnar jag sällan triken. Då får hängflygpiloterna sköta detta själva.

I somras i samband med att jag skulle bogsera upp en pilot lät jag blicken svepa över vingen enligt ovan. Precis när jag vänder mig om och ska gå mot triken noterar jag i ögonvrån att en quickpin som håller speedbaren till bygelbenet sticker ut rätt mycket. Jag stannar upp och kollar igen och frågar piloten om quickpinnen inte sticker ut lite väl mycket? Det visar sig se ut likadant på andra sidan också. Och mycket riktigt, ingen av quickpinnarna var intryckta så långt att låsningen gick i!

Jag vill inte tänka på vad som skulle kunna hänt om vi startat och hamnat i lite turbulens.

Därför en uppmaning till alla hängflygpiloter. Stressa eller slarva aldrig igenom pre-flight check. Låt dig heller aldrig störas av något annat i samband med den. Blir man störd är det bättre att börja om från början.

Det är inte värt risken att slarva, konsekvenserna kan bli för stora….

About the author